הפרעת קשב – האם זה מעניין אותי?

הפרעת קשב - האם זה מעניין אותי

כמה מילים על הפרעת קשב

האם לימדתם פעם תלמיד שיכולת הקשב שלו משתנה משיעור לשיעור? שיש מקצועות בהם הוא מרחף, אינו מצליח להתמקד במשימה, ומתעסק בדברים שלא קשורים לשיעור, ולעומת זאת במקצועות אחרים הוא קשוב, פעיל, וממוקד – ויתרה מזו, מצליח להגיע להישגים גבוהים הרבה יותר? נראה מבלבל לא? מה הוא עושה דווקא?

אחד ההסברים לתופעה זו יכול להיות נעוץ ברמת העניין של המשימה עבור הילד בעל הפרעת הקשב.

מה שקורה לילדים עם הפרעת קשב עשוי לבלבל אנשים מהצד, מכיוון שהם מסוגלים להתרכז שעות, להשקיע מאמץ ולהצליח מאוד בנושאים שמעניינים אותם: האינטליגנציה שלהם תקינה, ועבור רבים מהם יכולה להיות אף מעל לממוצע. אולם כאשר הנושא לא מעניין את הילד בעל הפרעת הקשב, הוא לא יצליח להתרכז בו – בלי קשר לרמת הקושי של המשימה. מחשבותיו יתחילו לנדוד, הוא יתחיל “להתעסק” בחפצים, להתנדנד בכיסא, לשרבט, לפטפט ולעתים אף להפריע בשיעור.
כשמשהו פחות מעניין, לרוב האנשים קשה לגייס את הקשב לביצוע משימה, אך לבעלי הפרעת קשב האתגר מורכב פי כמה! חשבו רגע על שיעור ששיעמם אתכם בבית הספר, הצלחתם לגייס קשב ולקרוא את הטקסט בנושא שלא עניין אתכם או להקשיב לשיעור או למורה שלימד באופן משעמם.

ילדים עם הפרעת קשב מתקשים מאוד לעשות זאת וחלקם לא מסוגלים כלל לגייס את המשאבים כאשר המשימה מולם משעממת אותם.

לפיכך, כדי לסייע לילדים אלה להתגבר על הקושי, עלינו כמורים לחשוב על משימות בתחומים המעניינים אותם אשר יעוררו אצלם מוטיבציה וסקרנות או לחשוב איך לנהל את הלמידה באופן שיסקרן או יגביר מוטיבציה. האם זה פשוט? לא! אך בהחלט אפשרי.

נושא זה ידוע בספרות המחקרית כבר שנים רבות, והוא עדיין מעסיק חוקרים גם היום. השבוע, לדוגמה, נתקלתי במאמר שבחן את הנושא מזווית נוירולוגית של תזוזת העין (Hochhauser et al., 2022) – החוקרים בדקו והשוו ילדים עם הפרעות קשב לילדים עם רמת קשב תקינה, ונתנו להם משימת גירוי-תגובה. הם מצאו שכאשר הגירוי מושך את העין, לא נמצא הבדל במהירות התגובה בין ילדים עם הפרעת קשב לבין ילדים ללא הפרעת קשב – מה שמחזק את הטענה, שחשוב מאוד לעורר עניין ולמצוא דרכים כדי לגוון את ההוראה – במשחק, במחשוב, בתחרותיות (קבוצתית ומפרגנת), ובתחומים מעוררי עניין.

ספרו לי בתגובות, איך אתן נותנות מענה לילדים עם הפרעות קשב בכתתכן?

 

Hochhauser, M., Aran, A., & Grynszpan, O. (2022). Change Blindness in Adolescents With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: Use of Eye-Tracking. Frontiers in Psychiatry, 13.
doi: 10.3389/fpsyt.2022.770921

כתיבת תגובה

מאמרים נוספים

פרקטיקת ההוראה המפורשת - ד"ר יפית מורדוף

פרקטיקת ההוראה המפורשת

מהי הוראה מפורשת ולמה היא כל כך חשובה? כמורים, פעמים רבות אנו מלמדים מיומנויות ומדגימים אסטרטגיות – בלי לומר במפורש לתלמידים מה בדיוק אנחנו עושים.

קרא עוד »
לוח הכפל ד"ר יפית מורדוף

איך נזכור את לוח הכפל?

כל כך הרבה ילדים מתקשים בזכירת עובדת הכפל והחילוק. למה בכלל חשוב לשלוט בעובדות הכפל? לוח הכפל מהווה בסיס לנושאים אחרים כמו שברים, אחוזים ובכלל

קרא עוד »
לומד עצמאי

לומד עצמאי

כמה מילים על המושג החשוב הזה ואיך הוא כל כך חשוב לעבודה עם תלמידים עם קשיים? פעמים רבות מורות מבקשות להתייעץ איתי על פרקטיקות לקידום

קרא עוד »
0
    0
    העגלה שלך
    העגלה שלך ריקהחזור לחנות

    רוצה להתעדכן במבצעים,
    קורסים או חומרים חדשים?

    תשאירי פרטים ונשמור על קשר