לומד עצמאי

לומד עצמאי

כמה מילים על המושג החשוב הזה ואיך הוא כל כך חשוב לעבודה עם תלמידים עם קשיים?

פעמים רבות מורות מבקשות להתייעץ איתי על פרקטיקות לקידום ילדים מתקשים שאותן הן מלמדות ושואלות: “יש לי תלמיד מתקשה מאוד בהבנת הנקרא, וגם הקריאה שלו לא מדויקת. מה אני יכולה לעשות איתו?” “אלו טקסטים כדאי לי ללמד?” “איך אני בונה תוכנית עבודה?” כשאני שואלת אותן על מה רמת הקריאה וההבנה של הילד, אני מקבלת לרוב תשובה מהוססת… בעיקר אני שומעת על שימוש בחוברות, טקסטים ומיומנויות מסוימות.

בפוסט הזה אני רוצה לחדד מושג חשוב מאוד להערכה ולבניית תוכנית העבודה- רמת הלומד העצמאי

השלב הראשון בהוראה הוא הערכה: כדי לדעת מה עלי ללמד, אני קודם כל צריכה לדעת מה התלמיד כבר יודע, ולהתקדם משם.
כאשר מעריכים את רמת הקריאה או הבנה של התלמיד, חשוב מאוד להקפיד על כך שהתלמיד יקרא ויענה על שאלות ההבנה שבעקבות הטקסט בעצמו, ללא תיווך. באופן זה נדע מה הילד יודע לבצע לבד, באופן עצמאי. אם אני מקריאה לילד או אני מסבירה לו את השאלה כדי שיוכל לענות עליה, או מסבירה לו מילה שלא הבין, אני פוגמת בתהליך ההערכה, שכן התלמיד לא ביצע בעצמו את המשימה.
לכן, כשאנו מתארות רמת תפקוד של תלמיד לקראת בניית תוכנית עבודה, אנו חייבות להתייחס לרמה עצמאית לעומת רמת תיווך. רמת תיווך, זו הרמה שבה אנו עובדות בשיעור יחד עם הילד על תהליכי קריאה או הבנה, מקנות מיומנויות או אסטרטגיות ברמה קצת יותר גבוהה מרמה עצמאית. כלומר, אנו נותנות תיווך ועובדות עם הילד על מיומנויות שלבד היה לו קשה לבצע.

כאשר מדובר על תלמידים עם קשיים, לרוב יימצא פער משמעותי בין רמת התיווך לרמת העצמאית. לדוגמא, ילד מתקשה בכיתה ד’ עם קשיים בקריאה ובהבנת הנקרא, לפי רמת הקריאות שלו מתאים לעבוד איתו ברמת תיווך על מיומנויות וטקסטים ברמת כתה ג’ אך באופן עצמאי הוא מצליח להתמודד לבדו עם טקסטים ומיומנויות של תחילת כיתה ב’. הפער בין שתי הרמות יאפשר לי כמורה לדייק את העבודה מולו בשתי הרמות: רמת תיווך לעומת רמת תפקוד עצמאית. חשוב שנהיה מודעות לשתי הרמות החשובות הללו ונשאף לשיפור בשתי הרמות.
אז מעכשיו כשאתן רוצות לתאר תפקוד של תלמיד או לבנות תוכנית עבודה מדויקת, אל תתארו בכלליות את קשייו או את רמת הטקסטים או המיומנויות שאתן עובדות עמו אלא תציינו גם את הרמה העצמאית שבה הוא נמצא בתחילת התהליך. כלומר, מה התלמיד מסוגל לעשות בכוחות עצמו ללא תיווך. נקודת מוצא זו תסייע להבין את תפקוד התלמיד ולדייק לו את תוכנית העבודה מתאימה. תכנית העבודה שלנו תתייחס גם לשיפור ברמה עצמאית וגם לשיפור ברמת תיווך.
בהצלחה!

אהבת ונראה לך שהמידע יכול לעניין מורות נוספות? מוזמנת בכיף לשתף

כתיבת תגובה

מאמרים נוספים

פרקטיקת ההוראה המפורשת - ד"ר יפית מורדוף

פרקטיקת ההוראה המפורשת

מהי הוראה מפורשת ולמה היא כל כך חשובה? כמורים, פעמים רבות אנו מלמדים מיומנויות ומדגימים אסטרטגיות – בלי לומר במפורש לתלמידים מה בדיוק אנחנו עושים.

קרא עוד »
לוח הכפל ד"ר יפית מורדוף

איך נזכור את לוח הכפל?

כל כך הרבה ילדים מתקשים בזכירת עובדת הכפל והחילוק. למה בכלל חשוב לשלוט בעובדות הכפל? לוח הכפל מהווה בסיס לנושאים אחרים כמו שברים, אחוזים ובכלל

קרא עוד »
לומד עצמאי

לומד עצמאי

כמה מילים על המושג החשוב הזה ואיך הוא כל כך חשוב לעבודה עם תלמידים עם קשיים? פעמים רבות מורות מבקשות להתייעץ איתי על פרקטיקות לקידום

קרא עוד »
0
    0
    העגלה שלך
    העגלה שלך ריקהחזור לחנות

    רוצה להתעדכן במבצעים,
    קורסים או חומרים חדשים?

    תשאירי פרטים ונשמור על קשר