חשבו לרגע על מבנה השיעורים שאתן מעבירות. האם אתן מסבירות לתלמידים כיצד יתנהל השיעור? במה תתחילו? מה תעשו בשיעור או כמה חלקים יהיו בשיעור?
מדוע בעצם חשוב לציין במפורש את הסדר או את מבנה השיעור?
כאשר התלמיד מודע למבנה השיעור, הוא יודע למה לצפות החל מהרגע הראשון, וכך הוא מכין את עצמו לכך מבחינה מנטלית. הידיעה מגבירה את תחושת השליטה של התלמיד ובהתאם לכך את תחושת המסוגלות שלו וההנעה שלו ללמידה. הידיעה הזו יוצרת ביטחון ואקטיביות בלמידה, הוא יודע מה הולך להיות! היא מסייעת גם לארגון וניהול זמן, התלמיד יודע מה כבר עשה ומה נשאר לו.
כאשר התלמיד מודע למבנה השיעור, הוא יודע למה לצפות החל מהרגע הראשון, וכך הוא מכין את עצמו לכך מבחינה מנטלית. הידיעה מגבירה את תחושת השליטה של התלמיד ובהתאם לכך את תחושת המסוגלות שלו וההנעה שלו ללמידה. הידיעה הזו יוצרת ביטחון ואקטיביות בלמידה, הוא יודע מה הולך להיות! היא מסייעת גם לארגון וניהול זמן, התלמיד יודע מה כבר עשה ומה נשאר לו.
הצגת מהלך השיעור חשובה כל כך עבור כלל התלמידים ובפרט עבור תלמידים מתקשים בשיעורים פרטניים. תחשבו על כך שאתן מקשיבות להרצאה אך לא ברור לכן מראש בדיוק מה יהיה התוכן שלה ומה יוצג בה לעומת מצב שבו מבנה ההרצאה ומהלכה מוצגים לכם באופן ברור מההתחלה, איפה תהיו יותר נינוחות וקשובות?
חלק מגישת ההוראה המפורשת כוללת הצגה ברורה של מבנה השיעור
מבנה השיעור כולל הסבר ברור ומודע של כמה משימות יהיו בשיעור או הצגה ברורה של המשימות עצמן. ההצגה מראש של סוג המשימות או מספרן וכן המעקב אחרי המטלות תוך כדי ביצוען, מאמנת את התלמיד לבצע ניטור: כל מטלה שבוצעה מקרבת אותו לסיום השיעור בהצלחה. הניטור הוא מיומנות חשובה כחלק ממיומנויות הכוונה עצמית בלמידה. תלמיד שמבצע משימה צריך לדעת מהם כל חלקיה ולוודא שהוא מבצע את כולם. כך במהלך השיעור, אם מבנה השיעור מורכב מחמש מטלות, לאחר כל מטלה שבוצעה התלמיד יכול לסמן אותה באמצעות הקפה בעיגול או וי, ולדעת כמה מטלות הוא כבר ביצע וכמה עוד נשארו לפניו. פעולה פשוטה זו של סימון מחזקת אצל התלמיד תחושת שליטה ומסוגלות, החשובות כל כך למוטיבציה שלו.
למעשה, כאשר כותבים מבנה לשיעור, ניתן לפרט בדיוק את המשימות שנעשה בשיעור או להציג באופן כללי את הנושא ומספר המשימות/ המשחקים שנעשה בשיעור, לדוגמה:” היום נשחק ב4 משחקים הקשורים לקריאה, כל פעם שנסיים את המשימה אתה אחראי לצבוע את העיגול שנדע מה סיימנו ומה נשאר לנו”. מי שפחות התנסתה בכך, ממליצה לה מאוד להיעזר בכך… העיקרון הזה חשוב מאוד בהוראה!
מפה תוכלו להוריד ולהדפיס כמה דוגמאות למהלך השיעור
מוזמנות לשתף אם גם התלמידים שלכן מודעים למבנה השיעור.